Skip to content
Favicon

De 5 ontwikkelfases

Ons onderwijs

Het gedachtengoed van Maria Montessori is de basis van ons onderwijs. We hebben vertrouwen in iedere leerling om zich – via een eigen weg – te ontwikkelen tot een verantwoordelijke ‘bouwer van de toekomst’. We bieden als school leerlingen maximale vrijheid om te oefenen met deze verantwoordelijkheid.

 

Kindgericht leren

Op onze Campus staat het bevorderen van zelfsturing en eigenaarschap bij kinderen centraal, waarbij wij geloven in het belang van het zelf de regie hebben over het leerproces. Dit wordt gedreven door hun intrinsieke motivatie, oftewel de ‘innerlijke vlam’. Het dagelijks voeden van deze vlam bevordert zelfsturing, een essentiële vaardigheid voor persoonlijke ontwikkeling, samenwerking en toekomstige carrières.

 

Onze benadering benadrukt de persoonlijke verkenningstocht van elk kind. Op deze tocht verkennen kinderen de wereld om hen heen in hun eigen tempo, gestimuleerd door zelfgeformuleerde vragen en uitdagingen. Dit proces versterkt hun nieuwsgierigheid en zelfstandigheid in het verwerven van kennis en vaardigheden. Kinderen nemen verschillende rollen aan zoals maker, ontwerper, onderzoeker, pionier of kapitein, wat bijdraagt aan de ontwikkeling van diverse aspecten van hun persoonlijkheid en vaardigheden.

 

Elk kind documenteert zijn of haar voortgang in een persoonlijk portfolio dat mee ontwikkelt gedurende hun schoolperiode. Dit portfolio is een tastbaar bewijs van hun leerproces en ontwikkeling.

 

In onze coachgroepen, bestaande uit kinderen van verschillende leeftijden, leren ze van en met elkaar in een veilige en stimulerende omgeving. Hier ervaren ze de dynamiek van verschillende sociale rollen. De coaches zijn niet alleen leraren, maar ook begeleiders, motivatoren en vakexperts die kinderen ondersteunen bij hun leerproces. Deze aanpak zorgt voor een persoonlijke en op maat gemaakte leerervaring voor elk kind.