Skip to content
Favicon

Ouders en leerlingen

Ondersteuningsteam

Vanuit het ondersteuningsteam willen wij bijdragen aan de vijf kernwaarden van de Montessori Campus 0-18; vertrouwen, verantwoordelijkheid, autonomie, socialisatie en uniciteit. Samen streven we naar een dynamische en gezonde leeromgeving waar Montessori-principes centraal staan. Aansluiten bij de belevingswereld van de leerling en ondersteuning bieden op cognitief, sociaal-emotioneel gebied. Wij ondersteunen de leerlingen om te zelf te kiezen en vanuit intrinsieke motivatie met aangereikte handvatten zelfstandig aan de slag gaan. 

 

Zorg op maat is essentieel voor een goed schoolverloop

Binnen de Montessori Campus 0-18 werken wij aan een veilig pedagogisch klimaat. Wij geloven er in dat je tot leren kan komen als het goed gaat met je hoofd en lichaam. Wij vertrouwen in de mogelijkheden van ieder mens om zich via een eigen weg te ontwikkelen tot een zelfstandig, zelfbewust, creatief en ondernemend individu.

Sommige leerlingen lopen op school tegen problemen aan op het gebied van gedrag, sociaal-emotioneel vlak, hoog verwachtingspatroon, motivatieproblematiek, weinig zelfvertrouwen, pesten, sombere gevoelens of door problemen thuis. Allereerst kijken wij op welke manier wij interne ondersteuning kunnen bieden vanuit school. Mocht dat niet passend zijn dan kunnen wij externe ondersteuning adviseren.

Intern Zorgoverleg (IZO)

Wanneer de basisondersteuning niet voldoende is, wordt een leerling aangemeld bij het interne zorgoverleg (IZO). Dit interne overleg vindt om de week plaats op school. Bij dit overleg sluit de zorgcoördinator, orthopedagoog, intern begeleider en indien nodig een afdelingsleider aan. Bij dit overleg wordt er besproken wat er gesignaleerd is en hoe we de leerling of docent met een passende interventie kunnen helpen. Vervolgens gaan wij over tot monitoring tot dit niet meer nodig is. 


Zorgadvies-team (ZAT)

Wanneer de hulpvraag van een leerling complex wordt en/of er zijn meerdere instanties bij betrokken, wordt de leerling besproken in het Zorg Advies Team. Dit is een multidisciplinair overleg en wordt op school georganiseerd door de zorgcoördinator. Door als school samen te werken met verschillende externe instanties en professionals zorgen wij voor een passend ondersteuningsklimaat. Op de Montessori Campus 0-18 werken wij samen met de volgende instanties: JGZ Almere, Fornhese GGZ, Passend Onderwijs, de jeugdagent. In het contact met onze externe collega’s is het belangrijk dat er duidelijke communicatie is tussen alle betrokkenen, inclusief ouders. Om een leerling te kunnen bespreken in het ZAT is er toestemming van de ouders nodig.


 

Ondersteuningscoördinator

Rick van Heerden

r.vanheerden@asg.nl

De ondersteuningscoördinator coördineert de specialistische ondersteuning op school en staat in nauw contact met mentoren, ouders, teamleiders en rector. De ondersteuningscoördinator zorgt voor een gecoördineerde aanpak, waarbij hij een schakel vormt tussen leerlingen, ouders, leraren en externe zorgverleners. Hij speelt een cruciale rol in het creëren van een ondersteunende leeromgeving waar iedere leerling de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. De ondersteuningscoördinator stuurt het ondersteuningsteam aan. 

Intern Begeleider

Marcha Douwes

mcm.douwes@asg.nl 

De intern begeleider speelt een cruciale rol in de ondersteuning van leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften. Ze coördineren de zorgstructuur binnen de school en werken samen met leerkrachten, ouders en externe specialisten om passende ondersteuningsplannen te ontwikkelen.

Orthopedagoog

Sabina van Kooij

s.vankooij@asg.nl

De orthopedagoog richt zich op aanvullend onderzoek wanneer er sprake is van leerproblematiek of onbegrepen gedrag. Ook voert de orthopedagoog individuele gesprekken met leerlingen en voert groepsobservaties uit. De orthopedagoog binnen een school kan activiteiten verrichten op het gebied van preventie, signalering, diagnostiek, advisering, begeleiding en evaluatie. 

Dyslexiecoördinator

Evelyn van As

e.vanas@asg.nl

De dyslexiecoördinator begeleidt dyslexieleerlingen door individuele gesprekken met hen te voeren. Wanneer er sprake is van een dyslexievermoeden kan zij een dyslexie-onderzoek afnemen. Daarnaast onderhoudt zij contact met de ouders en de mentor van de leerling, en het docententeam om met elkaar de juiste begeleiding op maat te kunnen geven aan de dyslexieleerling.

Meldcode kindermishandeling

Sinds 1 juli 2013 is de zogeheten meldcode kindermishandeling en huiselijk geweld van kracht geworden. Deze wettelijke regeling verplicht scholen beleid te voeren. Wij zijn als school verplicht om aan dit beleid invulling te geven aan de hand van de leidraad die het Nederlands Jeugdinstituut hiervoor heeft opgesteld. De invulling op schoolniveau loopt via het ondersteuningsteam.